tirsdag 6. april 2010

Det spirer i hagen!

Det er ingen tvil: våren er her for fullt, og jeg ser utålmodig på de tapre spirene som dukker opp i hagen. Skulle ønske det gikk litt fortere, samtidig så er det jo så deilig å følge vekstprosessen litt rolig.  Vi må lære oss at ikke alt trenger å gå fort...


Mine nydelige påskeliljer... De er nok veldig gamle. Blodbøken de står inntil er fra 1934, og løkene står godt nede og mellom røttene. Der står de godt!


Her spirer mine nye tulipaner jeg satte ned i fjor. Løkene er bestil fra Nederland. Tulipanene tar det litt med ro, og gir nok full og frodig uttelling først på andre eller tredje året, men de blir nok flotte også i år. Dette er en blanding av fire ulike sorter i tre rosa til lilla nyanser, og så en hvit for å få kontrast. Lurer litt på om jeg har satt løkene litt langt fra hverandre, men det vil vise seg.



Og her er de gamle krokusene og tulipanene som også fulgte huset. I fjor grov jeg alt opp for løkene sto så uryddig og rart. Særlig tulipanene var pussig plassert og kom mest inntil og inni rosene de deler bed med. Nå har jeg gruppert dem mer for seg selv og spirene ser sunnere og spenstigere ut enn i fjor. I desember satte jeg alle løkene ned igjen i blomsterbedet. Tror jeg har bommet litt siden tulipanene kommer opp før kroksuen har blomstret. Krokusen burde stått mye tettere, tror jeg, og kanskje også litt lengre ned i jorden. Men da måtte jo tulipanene vært enda lengre nede. Egentlig vil jeg spa opp hele bedet, sette nye roser og plante lavendel eller marikåpe sammen med rosene, og heller flytte løkene et annet sted.


Men så lenge jeg har det gøy og koser meg, får jeg bare si at jeg lærer fra år til år, og at det blir stadig bedre :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar