søndag 11. april 2010

Surjordsbed

Vi har mange flotte rododendron i hagen vår, og de er plantet i en flott rekke langs hagegangen. En eller annen gang før vi overtok huset er det dessverre to busker som har dødd,  og forrige eier sagde dem derfor ned. Stubbene har stått igjen, og jeg har tenkt at der må vi jo heller anlegge et flott bed.



    Graving med arkeologisk presisjon.

Så i dag skred vi til verket. Min kjære mann er arkeolog, og gjett om hans erfaring med flateavdekning og utgravning kom godt med i dag når vi skulle ha vekk de to rotklumpene uten å gjøre for mye skade på bøkehekken og de andre buskene rundt. De skulle være i live også etter at vi var ferdige. Dette er han proff på, så det hele har gått veldig fint. Dessverre fant han ingen skatter under utgravningen vår, bare knust takstein og glasskår.


    In action

Nå er rotklumpene tatt opp, og neste helg skal vi fylle på med rododendronjord, og så må jeg for alvor finne ut hva jeg skal plante. Jeg vil ha litt av hvert der slik at vi har planter som avløser hverandre med blomstring og kan glede oss fra tidlig vår til sen høst. Bedet er ikke så stort, ca 0,5 x 2,5 meter, og det må jo passe fint sammen i fargene. Påske- pg eller pinseliljer er selvsagt, kanskje også ruteliljer og valmuesøster. Hortensia er flott, men blir kanskje litt for likt rododendron? Anemoner kan nok være flott som en litt høy plante i bakgrunnen. Har du tips? Jeg tar gjerne i mot :-)

  
    Rotklumpbeistet. Helt dødt, dessverre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar