tirsdag 20. april 2010

Klassikeren stemorsblomst

Jeg kan bli litt lei stemorsblomster fordi de brukes så mye og er overalt. Men det er urettferdig av meg, for det er jo en utrolig vakker blomst! I år har jeg satt ned stemorsblomst i krukker på portstoplene, og jeg håper de vil like seg godt der, nikke og smile til alle som kommer på besøk og de som spaserer forbi. Og ikke minst glede oss når vi går til og fra.



Enn så lenge er det ikke så mye blomster, men når det blir varmere blir det nok anderledes. De tåler jo frost, men siden det har vært ned i -5 de siste nettene i Bergen, har jeg hver kveld tatt pottene inn, og så har de fått slippe ut igjen neste morgen. Ingen grunn til å ta noen sjanser...
Det beste med disse blomstene er at de er så  fargerike mot den vinterbrune bøkehekken vår, så de to krukkene blir flotte fargeklatter og gledesspredere i tiden fram til hekken blir grønn.

3 kommentarer:

  1. De er vanlige, det er sant, men nå finnes det ikke så mye man kan velge i som blomstrer på denne tiden. Fargerike og flotte synes jeg, og mange av dem har en vidunderlig duft:)

    SvarSlett
  2. Enig i dine betraktninger. Jeg har ofte tenkt at det er en slik gammeldags "bestemoraktig" blomst. Og det er det kanskje? Men den er vakker. Jeg så en flott balkong dekorert med bare lilla stemorsblomst. Det var veldig kult og moderne. En blomst med mange bruksområder og muligheter. God kveld :-)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for hyggelige hilsner :-) Det er jo også så mange fine og nye varianter av denne blomsten nå, så det er jo egentlig mye å velge mellom. De med mellomstor blomst synes jeg er veldig fine, men på portstoplene mine trenger jeg litt større fargeklatter.

    God kveld til dere begge :-)

    SvarSlett