lørdag 17. april 2010

Kantsteinmysteriet er løst!

Langs hagegangen bak huset er det en fin mur av naturstein som markerer overgangen til et blomsterbed. Vi har stusset litt på muren, for det er akkurat som om den mangler den øverste rekken med stein, men vi har ikke kommet lengre med saken enn å undre oss.

Ved trappa har det stått en gammel blomsterkasse i tre. Det har ikke vært noe skikk på det som vokste oppi der, men det har vært så mange prosjekt å gripe tak i ellers i hage og hus, så først forrige helg tømte jeg kassen for gammel jord.

Etterhvert som jeg graver meg nedover i  den en meter dype kassa, støter jeg etterhvert på stein. Det er jo helt naturlig, drenering skal det jo være. Men etterhvert drar jeg opp den ene store steinen etter den andre. Virkelig store steiner. Og hva ser vi når vi tar en nærmere kikk? Det er jo de forsvunnede kantsteinen! De passer perfekt til muren rett ved siden av, så her har jo mysteriet løst seg, og vi slipper å lete etter nye stein som skal passe. Da den forrige eieren skulle gjøre i stand blomsterkassen sin, tok de rett og slett en kjapp løsning, og fylte med de steinene som lå nærmest. Kanskje litt vel råflotte steiner å bruke til drenering?


Masse kantstein...

... enda mer kantstein. Blomsterkassa var blytung!

Kassa er morken og fæl, så den skal kjøres på dynga. Planen er å kjøpe en ny og fin krukke, frostsikker sådan, og så sette ned en klatrebuske som kan pynte opp inngangspartiet vårt. Jeg har veldig lyst på en klematis, men denne veggen vender nordover, så jeg lurer på om det blir litt for mye skygge. Men det finnes jo så mange klematis, så det kan hende jeg finner en som tåler såpass mye skygge. Gi meg gjerne tips!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar